dinsdag, april 16

# 1BOOM

Komende twee jaar doe ik mee aan het project 1BOOM. Dit is een project waarbij een groot aantal vormgevers/kunstenaars een grote verscheidenheid aan producten/objecten laat zien, gemaakt van één boom.

Het project wil de duurzame kringloop van bosbeheer, houtoogst en de veelzijdige verwerking van inlands hout verbeelden. Project 1boom wordt georganiseerd door Stichting Vormgeving in Hout in samenwerking met de Unie van Bosgroepen en Landgoed Middachten. Het project wil het belang laten zien van hout en bomen voor de mensheid. Ongeveer 75 ambachtslieden, ontwerpers en kunstenaars verwerken de komende twee jaar alle delen van de boom tot een rijk scala aan producten. Vanaf oktober 2014 zullen de resultaten tentoongesteld worden op onder andere Landgoed Middachten. Het hele traject van eik naar eindproduct zal te zijner tijd worden gedocumenteerd in een boek.

De organisatie wilde graag van te voren weten wat mijn plannen met de boom zouden zijn. Ik kon daarop geen duidelijk antwoord geven, behalve dan dat ik een nieuw kabinet wil gaan maken. Maar hoe deze er dan uit zou gaan zien, dat wilde ik laten afhangen van het de delen die ik toebedeeld kreeg. Gelukkig had de organisatie voldoende vertrouwen in mijn kwaliteiten als ontwerper/meubelmaker en zijn ze akkoord gegaan met mijn voornemen.

Het project is te volgen op www.1boom.nl. Mijn verrichtingen voor de project hou ik bij op dit blog.

Hieronder een foto van de zomereik, zomer 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten