dinsdag, juli 26

# VIERKANTE TAFEL IEPENHOUT

Recent ben ik naar Loenen nabij Apeldoorn gereden om daar bij de houthandel Hard- en Zachthout een stam iepenhout te zoeken voor een nieuwe tafel. Ik was nog niet eerder bij deze houthandel geweest, maar wilde er eigenlijk niet meer weg. Gelegen op het landgoed Ter Horst is het een geweldige plek. Met de auto rij je langs het landhuis naar de achtergelegen houtloodsen, waar ze veel meer hout hadden liggen dan ik op het eerste gezicht had ingeschat. Meteen een stuk Frans Noten meegenomen voor een salontafel en een flink deel Plataan.




De tafel wordt 1,4 bij 1,4 meter groot, met een blad van 3 cm dik. Deze krijgt geen demontabele poten, maar wordt opgetrokken als 1 blok. De poten krijgen een dikte van 3 cm, worden dubbel uitgevoerd en lopen door in de regels onder het blad. Hierdoor lijkt het vanaf 2 zijden op een geheel massieve tafel en vanaf de overige zijden kan er geheel door het blad en de poten worden heen gekeken. Het blad, de poten en de regels worden allemaal verbonden met handgemaakte zwaluwstaarten. Hieronder zoek ik het iepenhout uit bij de houthandel en maak ik een palet voor het tafelblad.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen